تحلیل معماری بنا قوام دوله
نوشته شده توسط : جواد حسین وش

معماری بنا قوام دوله

این بنا در 1253 ق یا 1211 ش‌، در زمان محمدشاه قاجار برای یكی از صاحب منصبان دوره قاجاریه به نام میرزا محمد قوام‌الدوله آشتیانی ساخته شد وی در دیوان محاسبات مالیات سمتی داشت‌


مشخصات فایل

تعداد صفحات 14
حجم 7 کیلوبایت
فرمت فایل اصلی doc
دسته بندی معماری


توضیحات کامل

بنا قوام دوله

 
تاریخچه بنا
این بنا در 1253 ق یا 1211 ش‌، در زمان محمدشاه قاجار برای یكی از صاحب منصبان دوره قاجاریه به نام میرزا محمد قوام‌الدوله آشتیانی ساخته شد. وی در دیوان محاسبات مالیات سمتی داشت‌. پسر قوام‌الدوله‌، حسن وثوق نام داشت كه در 1268 ش‌، جای پدر را گرفت و در دوره‌هایی وزیر فرهنگ‌، دارایی‌، خارجه و نخست‌وزیر بود. این ملک قسمتی از سهم  ایشان از ارثیه ی پدری می باشد.عمارت موجود بازمانده از مجموعه ای  وسیع است که در گذشته چندین عمارت را شامل می شده که خانواده های منتسب به صاحبخانه درآن زندگی می کردند، علاوه بر آن درشکه خانه ای در قسمت شمال خانه ی فعلی بوده که اخیرا تبدیل به پارک کوچکی شده است.حمامی نیز در قسمت شمال شرقی بنا موسوم یه حمام قوام و هچنین عمارتی بنام حسینه از دیگر متعلقات این مجموعه بوده اند که امروز بصورت اجزایی منفک از هم در آمده  و غالبا از هیئت اولیه تغییر شکل داده اند .
 
قسمتی از بنا در تعریض كوچه میرزا محمود وزیر از بین‌رفته كه به احتمال زیاد متصل‌كننده اندرونی و بیرونی به یك‌دیگر بوده است‌. همچنین‌، تبدیل ایوان تابستانی به تالار آینه كاری از دیگر تغییرات بنا است كه پس از توسعه ارتباط ایرانیان با كشورهای اروپایی صورت گرفته است‌. در تزیینات داخلی بنا نیز نقوشی افزوده شده كه علاوه بر قلم هنرمند، از لحاظ رنگ نیز پختگی قبلی خود را ندارد و از نگاره‌های قبلی به طور كلی متمایز است‌. احتمال داده می‌شود كه دورتادور حیاط بیرونی‌، اتاق‌هایی وجود داشته‌، كه در حال حاضر اثری از آن‌ها نیست‌. وقتی این ساختمان تحت نظر سازمان حفاظت آثار باستانی درآمد، چند اتاق‌، آشپزخانه و سرویس‌های بهداشتی در ضلع شرقی حیاط بیرونی به آن‌ها افزوده شد كه البته قسمت نوساز با بافت قدیمی خانه‌، از قبیل در و پنجره‌، تزیینات شومینه و گچ‌بری و نمای خارجی به طوركلی مطابقت می‌كند، به طوری‌كه تشخیص آن دشوار است‌. 
 
 
 
کلمات کلیدی:

معماری سنتی

تاریخچه بنا قوام دوله

معماری بنا قوام دوله

 
 
 
فهرست مطالب
بنا قوام دوله1
تاریخچه بنا1
موقعیت بنا2
خصوصیات بنا3
معماری بنا4
تالار آیینه8
7دری رو به حیاط بیرونی9
 

توضیحات بیشتر و دانلود

 





:: موضوعات مرتبط: فنی و مهندسی , مهندسی معماری , ,
:: برچسب‌ها: معماری سنتی,تاریخچه بنا قوام دوله,معماری بنا قوام دوله ,
:: بازدید از این مطلب : 125
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 4 مهر 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: