دانلود (اسلاید) پاورپوینت تاریخچه ی شهرنشینی در دوره باستان پیش از اسلام
نوشته شده توسط : جواد حسین وش

پاورپوینت تاریخچه ی شهرنشینی در دوره باستان پیش از اسلام

(تاریخ شهر و شهرنشینی)

 

شهرنشینی در ایران باستان | تاریخچه شهرنشینی | تاریخچه شهرنشینی در ایران | شهرنشینی در دوره باستان | شهرنشینی پیش از اسلام

 

دید کلی؛

در این مطلب از وبسایت فایل مَس به ارائه: پاورپوینت تاریخچه ی شهرنشینی در دوره باستان پیش از اسلام (تاریخ شهر و شهرنشینی)، می پردازیم که در قالب 26 اسلاید زیبا، جامع و با فرمت pptx آماده شده است، همچنین این فایل قابل ویرایش بوده تا دوستان و عزیزان بتوانند به راحتی از آن استفاده کنند، پس تا آخر این مقاله با ما همرا باشید.

 

مشخصات فایل :

تعداد صفحات فایل:      26 اسلاید

فرمت فایل اصلی:        پاورپوینت (ppt)

فرمت فایل دانلودی:     فشرده (zip-winrar)

حجم در حالت فشرده:  1.65 مگابایت

 

دسته بندی:               پاورپوینت آماده معماری

 

فهرست مطالب پاورپوینت تاریخچه ی شهرنشینی

مقدمه

بومیان ایران

سرگذشت عیلامیان

مادها

هخامنشی

سلوکیان

اشکانیان

ساسانیان

 

توضیحات پاورپوینت تاریخچه ی شهرنشینی

مقدمه :

مدنیت و فرهنگ شهر نشینی در ایران یک تمدن قدیمی و پر سابقه ای است که در تمام فلات ایران توسعه و گسترش داشته است. این تمدن با عوامل فرهنگ شهر نشینی بین النهرین که مکان اولیه پیدایش شهرنشینی مستقل با ویژگی های خاص آن ناحیه به حساب می آمد اشتراک یافته و از مظاهر فرهنگی آن برخورد بوده است . آغاز شهرنشینی در ایران را باید حدود سه هزار سال قبل از میلاد شمرد.

پیدایش، توسعه و مکان گزینی جغرافیایی شهرهای این دوره با تبعیت از ویژگی های خاص زمانی و مکان تفاوت های آشکاری را با شهر و شهرنشینی و سوابق آن در نواحی اطراف و کناره های دریای مدیترانه از قبیل یونان و مصر نشان میدهند.

شهرهای ایران بطور وسیعی بر روی جلگه های پایکوهی و وابسته به این منابع به وجود آمده اند و هیچ یک از آنها ویژگیهای مکانی شهرها مدیترانه ای – یونانی را که جایگاه آنها بر نواحی مرتفع استوار گشته دارا نبوده اند.

بومیان ایران

قدیمی ترین مردمی که در ایران به تمدن شهر نشینی رسیده اند عیلامیان بوده اند که در ابتدا در اطراف شهر شوش بساط شهر نشینی و کشاورزی را پهن کرده اند. مهمترین شهرهای این مردم عبارت بوده است از :

1. شهر قدیمی شوش که پایتخت بوده

2. اهواز قدیم

3. ماداکتو

4. خئیدلو

سرزمین عیلام که آنرا ((انزان یا انشان)) نیز می گویند در آغاز خوزستان کنونی را شامل میشده و در حدود پنج هزار سال پیش از میلاد مسیح قبایلی از اطراف به آنجا رفته و در نواحی شوش به کشاورزی و شهرنشینی پرداخته اند.

مادها

مادها پس از ورود به ایران (قرن 13 تا دهم پیش از میلاد) درشمال غرب ایران که شامل آذربایجان،کردستان،کرمانشاهان، همدان – لرستان و نواحی ری بود ، ساکن شدند.

شهرها در این دوره معمولاً نقاط سوق الجیشی پراهمیتی بودند که برسر راه های تجاری – نظامی بنیان و توسعه می یافتند. هرودوت عقیده داشت که دیوکس (دیااکو) بنیان گذار دولت ماد در محل اقامت خود به قضاوت و حل و فصل مشکلات می پرداخت.

 

بدین ترتیب از آغاز شهرنشینی مادها تا تاسیس دولت مرکزی ماد، حکومت آنها ملوک الطوایفی بوده که به وسیله حاکمان محلی و داوران شهری اداره می شده است . به طور کلی شهر ها در این دوره نقاط سوق الجیشی پراهمیتی بودند که به منظورهای نظامی بازرگانی بنیان و توسعه یافتند.

  

توضیحات بیشتر و دانلود

  

  

 

 





:: موضوعات مرتبط: فنی و مهندسی , مهندسی معماری , ,
:: برچسب‌ها: شهرنشینی در ایران باستان,شهرنشینی ایران باستان,تاریخچه شهرنشینی در ایران,تاریخچه شهرنشینی در جهان,تاریخچه ی شهرنشینی,تاریخچه شهرنشینی ایران,تاریخ شهرنشینی ایران,تاریخ شهرنشینی اشکانیان,تاریخ شهرنشینی در ایران,تاریخ پیدایش شهرنشینی,تاریخ تحول شهرنشینی,تاریخ شهر و شهرنشینی,شهرسازی در ایران باستان,پاورپوینت شهرسازی اسلامی,دانلود پاورپوینت شهرسازی,پاورپوینت تاریخ شهرسازی در ایران ,
:: بازدید از این مطلب : 67
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 20 بهمن 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: