دانلود مقاله رشته معماری با عنوان بررسی هنر اسلامی حرم
نوشته شده توسط : جواد حسین وش

مقاله رشته معماری با عنوان هنر اسلامی حرم

در دانلود مقاله رشته معماریبه بررسی هنر اسلامی حرم می پردازیم


مشخصات فایل

تعداد صفحات 55
حجم 150 بایت
فرمت فایل اصلی doc
دسته بندی معماری


توضیحات کامل

دانلود مقاله رشته معماری با عنوان هنر اسلامی حرم

مقدمه
  دربارة   هنر اسلامی می‌توان گفت كه هنر اسلامی به اصطلاح امروز یك هنر آبستره است یعنی هنری است كه در حقیقت در همه‌جای دنیا یك رنگ دارد و یك نقش دارد وبدین سبب است كه به راحتی قابل تمیز و شناخت از هنرهای دیگر است، هنر اسلامی یك هنر «مجرد» و یك هنر انتزاعی است. طبیعت در این مكتب هنری به صورت مدل قطعی و مشخص مورد توجه نبوده بلكه طبیعت یك نشانه است كه نقاش و هنرمند نیز آن را هم به صرف نشانه بودن به كار برده است و خلاصه هنر اسلامی به این علت هنری آبستره‌گونه شده كه توجه را از كثرت به وحدت كه همان ] معنای توحید باشد[ می‌برد. 
 
  باید گفت آنچه كه در نقوش اسلامی مطرح است نقش ظاهری و مادی و بیرونی طبیعت نیست بلكه قوانین و اصول و نظم و انتظامات باطنی و درونی آنها مدنظر می‌باشد. و این نظم و انتظام نوعی نظم و انتظامی متجلی و پر از رمز و راز هست كه همه نسبت و مراتب ظاهری خود را به هم می‌ریزد و به تعبیری «طرحی نو در می‌اندازد». همه نقوش اسلامی همواره در پی تصویر این نظام و قانون برپایی عالم بوده‌اند، گاهی در شكل منظم و هماهنگ ظاهر شده واز شكل‌های هندسی و ریاضی مدد گرفته‌اند 
 

 تاریخچه اسلیمی:

تاریخ می‌گوید كه عربها شكل -  پایة اصلی «موتیف» اسلیمی را اختراع وابداع نمودند و تصویر آنرا تثبیت كردند، اما هنرمندان سایر ملل و سایر زبانها، مانند ایرانیها، تركها، هندیها، بربرها و غیره از اسلیمی استفاده نمودند و در عین حال شكلها و طرحهای جدیدی بوجود آورده و بر این مجموعه افزودند، و هرچند كه این گروه از خود چیزهایی در اشكال جدید بودیعت نهادند، اما هرگز روح اصلی و اولیه اسلیمی رامخدوش ننمودند. 
 
درباره نحوة شكل‌ریزی اسلیمی سخنان بسیاری گفته شده است. گروهی گفته‌اند، مثلاً نقش «دهن‌اژدری» كه نام یك نوع اسلیمی می‌باشد از نقش اژدها گرفته شده است و گروهی خرطوم فیل را الهام‌دهندة اسلیمی‌ها دانسته و عده‌ای هم برگ كنگر را موجد اسلیمی می‌دانند و طرح‌های اولیه آن را در دورة ساسانیان جستجو می‌كنند. ولی باز ذكر این نكته لازم است كه «اسلیمی» یك نقش مجرد است. یعنی نقشی كه از عالم واقع، انتزاع پیدا كرده است. ظاهر و تصویر یك چیز مادی نیست. بلكه نشانه‌ای است برای اینكه توجه را به یك مطلبی كه ماوراء این نشانه است، جلب كند. 
 
 
کلمات کلیدی:

اسلیمی

هنر اسلامی

معماری حرم

هنر آبستره

هنر تشبیهی و هنر تنزیهی

 
 
 
 
فهرست مطالب
مقدمه2
تاریخچه اسلیمی:2
رموز و ماهیت اسلیمی‌ها:3

ایده‌آل‌های رموز معنوی اسلیمی:4

تعریف هنر اسلامی در ایران8

ترصیع سنگ های قیمتی بر مرمر سفید12

تاثیر هنر ایران در هنرهای اسلامی14

هنر تجریدی و روحانی14
نور و سیر به باطن15

توحید در طرح‌های هندسی17

آداب معنوی و سمبلیسم در هنرهای تجسمی اسلامی20

دو قطب هنر اسلامی22
هنر تشبیهی و هنر تنزیهی22

روحانیت در هنر اسلامی24

آغاز غرب زدگی هنر و در حجاب شدن اسلامی25

انواع هنرهای اسلامی بکار رفته در اماکن متبرکه27
مینا کاری‌27
نحوه تولید‌27
معرق كاشی30

تنوع نقش پارچه‌های قلمكار31

قلمدان و نقش های لاكی32
قلمدان و پاپیه ماشه‌ سازان‌33
سنگتراشی35
خاتم كاری37
سیر تکاملی حرم امام رضا38

حرم مطهر رضوی چگونه ساخته شد38

سلجوقیان40
خوارزمشاهیان41
تیموریان41
عهد صفویه42
نگاهی به ضریح مرقد امام رضا(ع)42

نگاهی به گنبد و ایوان‌های حرم رضوی45

ایوان شرقى یا ایوان نقّاره خانه48
سنگ مرقد49
سقاخانه حرم50
نتیجه گیری:51
منابع و مآخذ:55
 


توضیحات بیشتر و دانلود






:: موضوعات مرتبط: فنی و مهندسی , مهندسی معماری , ,
:: برچسب‌ها: هنر اسلامی,معماری حرم,هنر آبستره,هنر تشبیهی و هنر تنزیهی,دانلود مقاله هنر اسلامی حرم,تعریف هنر اسلامی در ایران,تاثیر هنر ایران در هنرهای اسلامی,توحید در طرحهای هندسی,حکمت هنر اسلامی در معماری ,
:: بازدید از این مطلب : 138
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 1 مهر 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: